AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Nieuwsbrief
Michel Huijgen #anderssamenwerken
‘cover: Wat kun je leren van je deurmat’

Michel Huijgen – Trainer Persoonlijke Productiviteit & Projectmanagement Civiele Techniek

Michel Huijgen is auteur van boek ‘Wat kun je leren van je deurmat – Het meest efficiënte boek over timemanagement ooit geschreven’.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Michel Huijgen en vanuit HU!G Consultancy. Ik houd me bezig met projectmanagement in de civiele techniek en ik geef over trainingen persoonlijke productiviteit.

Je bent hebt een boek geschreven over effectief e-mailgebruik. Kun je hier iets over vertellen?

Ik heb een boek geschreven over persoonlijke productiviteit / timemanagement waarbij het effectief e-mail gebruik een onderdeel is. Het ‘freebook’ - gratis te downloaden op www.watjekanlerenvan.nl - dat ik voorafgaand aan het E-book heb uitgebracht, behandelt inderdaad alleen effectief e-mailgebruik. Dat is met opzet gedaan. Over het algemeen ervaren mensen e-mail, en met name de overvolle inbox en de oneindige stroom e-mail als een probleem. Het ‘e-mail probleem’ is overigens vrij simpel op te lossen. Dat is een soort van ‘quick fix’. Het echte probleem zit hem in het niet hebben van een goed overzicht van het eigen werk. De overvolle inbox kan je zien als een symptoom hiervan.

De ondertitel van ‘Wat kun je leren van je deurmat’ is: ‘Het meest efficiënte boek over timemanagement ooit geschreven’. Dit is ambitieus. Waarom is dit boek zo efficiënt?

Dat moet je lezen met een knipoog. Het boek is onder de 60 pagina's (met heel veel plaatjes :-)) dus je bent er met een dik kwartier doorheen. Ik vond het een vreemd dat de meeste boeken over persoonlijke productiviteit / timemanagement vaak 100 plus pagina's tekst bevatten. Dat leek me een contradictie. Als degene waarvoor je het boek schrijft nu het gevoel heeft dat ze te weinig tijd hebben, moet je je beperken tot de kern van het verhaal, dat heb ik gedaan. Ik heb alle poespas weggehaald en me gefocust op waar het echt over gaat.

‘Wat je kan leren van je deurmat’ is in eigen beheer uitgegeven. Waarom deze keuze en heb je ook overwogen om een print versie uit te brengen? Heb je tips voor aspirant publicisten?

In het verleden ben ik werkzaam geweest als artiestenmanager en daar heb ik ervaring opgedaan met het creatieve product. Het leek mij leuk dat traject van distributie, marketing et cetera weer eens te doen, alleen dit keer niet met het creatieve product van iemand anders maar dat van mijzelf. Ik heb overwogen om het boek ook in print uit te brengen, maar heb besloten dat niet te doen. De investeringen voor een E-book zijn een stuk lager, maar de markt was toen nog kleiner. Dat was een keuze. Daarbij komt dat het in print uitbrengen van een boek in het najaar een nog langere voorbereidingstijd nodig heeft in verband met de ‘retail cyclus’ van inkoop en verkoop en dat kwam niet uit.

Of ik tips heb? Zorg dat je goed bedenkt wat er moet gebeuren, wie je wilt aanspreken, kijk wat je zelf kan doen en waar je hulp nodig heb. Een boek schrijven is al een hele klus, maar het traject daarna is nog een project op zich. Een uitgeverij account aanmaken bij het Centraal Boekhuis is niet moeilijk, de distributie van een E-book is redelijk simpel te regelen. Het gaat meer om het samenspel van marketing en sales. Dat is een heel leuk traject om uit te vogelen, maar als je daar niet iets van weet moet je je er of in verdiepen of er niet aan beginnen. Je hebt een grote inspanning geleverd om je boek te schrijven, artwork te maken, website et cetera en dan is het zonde als je het laatste stuk van het proces, bewust of onbewust, afraffelt. Verder is het een heel leerzaam traject, wat ik iedereen kan aanbevelen. Het is ook goed te doen namelijk, distributie loopt via het Centraal Boekhuis en er zijn freelancers die zich bezig houden met de PR rondom een boekrelease. Maar je moet wel alle honken bezet hebben.

De postbode brengt hooguit één keer per dag de post. Is het e-mailprobleem op te lossen door één keer per dag zelf postbode te spelen van je inbox; kortom één keer per dag de inbox te openen?

Waar het om gaat is dat als de postbode komt je niet direct van je stoel afspringt en naar de brievenbus loopt, waarom zou je dat dan wel doen iedere keer als er een e-mail binnenkomt. Een paar keer per dag je inbox leeg maken is voldoende, heb je tussen die moment de tijd om te werken aan de taken op je to-do-lijst.

Wat vind je van de 'We Quit Mail' beweging?

Dat hangt er vanaf waarom je wilt stoppen met e-mail. Er is namelijk niks mis met e-mail, het is een prima middel om je werk te doen. Ergens mee stoppen omdat iets als een probleem wordt ervaren kan soms werken, maar 'het probleem' met e-mail is niet een probleem maar is een symptoom. Als je niks aan het 'probleem' doet zal zich dat op via een andere manier gewoon weer openbaren.

De website van het boek is ‘www.watjekanlerenvan.nl’. Dit klinkt als een website van een serie. Staat er nog meer op stapel?

Scherp! Dat was wel de bedoeling, ik had een opvolger geschreven, maar die was zo slecht dat ik die heb weggegooid. Wellicht in de toekomst.

Hoe ziet een training ‘Persoonlijke Productiviteit’ van je eruit? Wat leert de cursist?

De cursist leert hierin zijn/haar werk te plannen en te organiseren vanuit een goed overzicht van het eigen werk zodat die gedaan krijgt wat er gedaan moet worden, weer het gevoel heeft dat ze zelf aan de bal zijn in plaats van dat ze het gevoel hebben geleefd te worden.

Wat vreemd is, is dat over het algemeen mensen vakinhoudelijk goed zijn opgeleid en dat ze in de werkomgeving allerlei projectmanagement cursussen krijgen enzo. Maar vaak wordt ze niet geleerd hoe ze om moeten gaan met al het werk dat er uit de projecten op hun bord valt waardoor er niet de gewenste resultaten worden gehaald. De manier waarop het individu omgaat met het eigen werk is van een doorslag gevende factor voor het te behalen eindresultaat. Daar is nog een wereld te winnen.

Waar kunnen de lezers meer van je lezen?

Op dit moment nergens, ik ben wel een aantal video's aan het produceren die ik in de loop van de tijd via LinkedIn ga verspreiden. Ben heel benieuwd hoe die gaan vallen.

Michel, bedankt voor dit vraaggesprek. Ik heb je boek met veel interesse gelezen. Ik ben benieuwd naar de opvolger.

Gepubliceerd op 12 oktober 2016