AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
jan willem van capelleveen #hnw #anderssamenwerken

Jan Willem van Capelleveen - Initiatiefnemer van AndersSamenwerken.nl (zelfinterview)

Jan Willem van Capelleveen (1966) is oprichter en redacteur van AndersSamenwerken.nl. Sinds 1990 is hij werkzaam voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Jan Willem heeft voor de overheid bij ambassades in zes landen gewerkt als operationeel manager. Hij is nu contentbeheerder bij 3W | WereldWijd Werken, een Rijksbrede shared service organisatie, een onderdeel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. De website AndersSamenwerken.nl is de persoonlijke visie van Jan Willem van Capelleveen op Het Nieuwe Werken en productiviteit. De website heeft dus geen enkele relatie met zijn professionele werkomgeving.

Dit is een zelfinterview van Jan Willem van Capelleveen.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Jan Willem van Capelleveen, de initiatiefnemer van AndersSamenwerken.nl. In de loop van de jaren heb ik een grote interesse ontwikkeld voor nieuwe werkconcepten zoals Het Nieuwe Werken.

Wat is AndersSamenwerken.nl?

AndersSamenwerken.nl is een website over nieuwe werkconcepten inclusief openhartige interviews met professionals die de voordelen en uitdagingen delen over efficiënt en slimmer samenwerken.

Waar ben je trots op of geeft je voldoening? Wat is je grootste uitdaging?

Het geeft een enorme voldoening als je een website zelf opzet en tot een succes brengt. Een gevoel van trots overkomt je als je de bezoekcijfers ziet klimmen.

Het zijn de positieve reacties die het de moeite waard maken. Er is (nog) geen verdienmodel aan deze site. Het is de passie voor kennisdeling waar ik het voor doe.

Hoe blijf je op de hoogte van de trends in jouw vak?

Over werkconcepten, Het Nieuwe Werken, verandermanagement en productiviteit lees ik veel (twee boeken per week); ik zuig alle informatie op uit boeken, magazines, vakbladen, white papers, onderzoeksrapporten, proefschriften, blogs en websites.

Onderweg en als ik ergens moet wachten, luister ik naar podcasts. Ik vind dit een hele effectieve manier om informatie tot me te nemen. De lijst van podcast die ik beluister is: Foundr's Entrepeneurship Podcast, Beyond Busy, Reply All, The Ezra Klein Show, Seth Godin, Eelco de Boer, 100% Inspiratie podcast, De Bastiaan de Jong Show, This Week in Tech, De week van NUtech, Fast Moving Targets, OMT Café en de Appels en Peren Show.

Welke programma’s, apps of tools gebruik jij veel?

Twitter - Zowel Twitter als LinkedIn gebruik ik om door te klikken naar de leessuggesties van professionals. Ik gebruik mijn gezonde verstand als filter voor zin en onzin.

Coda - Coda is het programma dat ik gebruik om websites te coderen. Waarschijnlijk maak ik geen gebruik van alle mogelijkheden, maar het geeft mij enorm veel gebruiksgemak en overzicht bij het coderen.

Day One - Gedurende de dag maak ik aantekeningen in deze dagboekapp. Door de goede synchronisatie van de applicaties met iPhone, iPad en computer is de informatie op alle apparaten altijd beschikbaar. Ik gebruik deze app ook om links of teksten op te slaan.

Good - Met Good for Enterprise beheer ik mijn (werk) e-mail en agenda op de iPhone.

Dropbox - Op die manier kan ik plaats onafhankelijk werken en heb ik alles altijd bij de hand.

Hoe ga jij om met je e-mail?

Ik probeer mijn inbox zo leeg mogelijk te houden. Hierbij hanteer ik de timemanagement techniek ‘Only Handle It Once’. De berichten die ik binnen een minuut kan beantwoorden, behandel ik onmiddellijk. Per onderwerp heb ik een aantal mappen waar e-mails een plaats krijgen die nog op behandeling wachten. Ik maak gebruik van de mogelijkheid om berichten van een kleur of vlag te voorzien, zodat ik de berichten snel terug kan vinden. Tweemaal per dag controleer ik mijn e-mails. Overigens open ik alleen mijn e-mail als ik er ook daadwerkelijk mee aan de slag ga, en open ze dus niet uit nieuwsgierigheid. Dit doe ik over het algemeen aan het begin van de werkdag en rond een uur of drie in de middag. De notificatie functie staat uit, zodat ik niet verleid wordt om tijdens een klus een e-mail te behandelen.

In het artikel We Quit Mail vertel ik meer over mijn e-mailgedrag.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn? Heb je een tip voor effectief timemanagement?

De dag deel ik altijd bewust in. In mijn outlookagenda, die door al mijn collega’s zichtbaar is, blokkeer ik tijden om aaneengesloten aan een bepaald onderwerp te werken. Ik maak bewust tijd om iedere dag de ‘adhoc-klussen’ die ik krijg als contentbeheerder uit te voeren. Door dagdelen te blokkeren zorg ik ervoor dat collega’s niet mijn agenda volledig beheren door afspraken in te plannen.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Op het departement van Buitenlandse Zaken werken we volgens het principe van Het Nieuw Werken. Ik zoek altijd een werkplek uit waar ik rustig kan werken. Ik geef het toe: ik vermijd collega’s die hard en veel praten. Dit doe ik omdat ik behoorlijk sensitief ben. Gedurende de dag wissel ik geregeld van plek, afhankelijk van de taak of situatie.

Alle werkzaamheden voor AndersSamenwerken.nl doe ik op verschillende locaties.

Hoe ziet je dagelijkse workflow eruit? Wat is je dagindeling?

Iedere werkdag vertrek ik rond een uur of zeven naar het departement als ik niet thuiswerk. De werkdag begint dan rond half 8 in de ochtend. Als ik thuis werk begin ik een half uur later, want dan wacht ik tot het gezin de deur uit is. Ik begin de werkdag met de MIT, 'most important task'. Dit is vaak de meest lastige, creatieve of intensieve klus. De rest van de dag deel ik in rond de geplande vergaderingen en meetings. Zoals ik eerder zei, blokkeer ik mijn agenda om ongestoord aan mijn taken te werken.

Iedere dag maak ik tijd voor de lunch. Dit is het moment om te ontsnappen aan het beeldscherm en te zorgen voor ‘wat beweging’. Een 'normale kantoordag' eindigt om een uur of vijf. Na familie- en etenstijd begint het avondprogramma met lezen en schrijven. Tv-kijken doe ik overigens steeds minder.

Wat is het beste advies dat je ooit gehad hebt?

"Als je iets doet, doe het met passie." Ik heb rechten gestudeerd (deeltijd). De studiekeus was met het hoofd gemaakt. Ondanks de goede resultaten stapte ik over op Communication and Multimedia Design. Deze keuze was met het hart gemaakt. Het leverde mij een fijne baan en leuke webprojecten op.

Ik vind het erg belangrijk om mij te blijven ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling heeft mijn volledige aandacht.

Als je een boek zou schrijven, wat is dan de titel er waar zal het over gaan?

Ik heb al een Ebook geschreven over verandermanagement. Het Ebook 'De impact van veranderingen bij Het Nieuwe Werken' is een gratis download voor de vaste lezers van AndersSamenwerken.nl. Kijk op deze pagina hoe je het kunt gratis kunt downloaden.

Ik ga zeker nog een boek schrijven. De titel wordt 'Het Nieuwe Werken is anders samenwerken', een boek over alles wat te maken heeft met Het Nieuwe Werken.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Je kunt me volgen op Twitter @jwvcapelleveen of via LinkedIn. Je mag me ook e-mailen.

Wie wil je interviewen voor deze site?

Als beheerder van deze site wil ik inzichtelijk maken hoe professionals (samen)werken. Hoe gaat men om met Het Nieuwe Werken, productiviteit en time management? Hoe deelt men de dag in, hoe wordt er met de e-mail omgegaan en welke tools gebruikt men? Ik wil graag in contact komen met zelfstandige professionals, managers en medewerkers die bewust omgaan met de werktijd die ze tot hun beschikking hebben. Iedereen die meewerkt, krijgt de gelegenheid om zijn product of dienst te etaleren.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met AndersSamenwerken.nl.

Bijgewerkt op 5 december 2016