AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
Jan Posdijk #anderssamenwerken
Jan Posdijk – Adviseur en trainer in social media marketing

Jan Posdijk – Adviseur en trainer in social media marketing

Ondernemers, directeuren en managers onderschatten en ontkennen de impact, kansen en risico's van online marketing. Jan Posdijk kan deze mensen helpen, want hij is adviseur en trainer social media marketing.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn ouders hebben mij op 20 september 1961 de naam Jan Posdijk meegegeven. Momenteel woon ik in Mijdrecht, ben getrouwd en heb 3 kinderen. Ik ben adviseur / trainer in social media marketing en al sinds 7-7-‘07 zelfstandig ondernemer. De helft van mijn tijd adviseer en ondersteun ik ondernemers, directeuren en managers in het creëren en uitbouwen van succesvolle klantrelaties door een optimale inzet van online marketing en social media.

Hoelang ben je al bezig als in advies, training en coaching voor ondernemers?

Zoals gezegd ben ik sinds 7 juli 2007 zelfstandig ondernemer. In eerste instantie met de focus op interim opdrachten in marketing strategie, maar op basis van de marktvraag gespecialiseerd in online marketing en social media.

Op LinkedIn schrijf je dat jouw werkstijl als ‘bouwen en beheren’. Hoe werkt dat in de praktijk?

Mijn motto is dat iedereen succesvol kan zijn met de inzet van online marketing en social media, je moet alleen even weten hoe. Ik streef ernaar mijzelf na een bepaalde tijd overbodig te maken door de opdrachtgever te adviseren, te ondersteunen in de uitvoering en kennis over te dragen zodat men het uiteindelijk zelf kan integreren in de eigen taken en verantwoordelijkheden. Dit proces kan variëren van een periode van 3 maanden tot 3 jaar, afhankelijk van de beschikbare capaciteit en prioriteiten. De vermelding is eigenlijk incompleet en zou moeten zijn: bouwen – beheren – overdragen.

Waar ben je trots op of geeft je voldoening?

Refererend aan het bovenstaande ben ik tevreden als de opdrachtgever de gestelde doelen realiseert en dit uiteindelijk zelf een plaats heeft kunnen geven binnen de staande organisatie.

Wat is je grootste uitdaging in je vak?

De grootste uitdagingen zijn toch wel de snelheid waarmee de ontwikkelingen op dit vakgebied zich voltrekken en de onderschatting bij ondernemers, directeuren en managers van de impact, kansen en risico’s van de inzet van online marketing in het algemeen en social media in het bijzonder. Het kunnen wegnemen van angst en onwetendheid bij opdrachtgevers is de kern van het succes.

Waarom doe je wat je doet, wat motiveert je en wat maakt alles de moeite waard?

Al jaren voor de uiteindelijke stap ondernemer willen worden en krijg energie van alle ontwikkelingen, kansen en uitdagingen op dit vakgebied. Het onderdeel overdracht van kennis en ervaring is daarbij een belangrijke factor. Reacties van tevreden klanten maken het de moeite waard.

Hoe blijf je op de hoogte van de trends in jouw vak?

Dagelijks lees ik artikelen, nieuwsbrieven, blogs over het vakgebied en door de cursussen die ik geef doe ik zelf veel literatuurstudie naar dit onderwerp.

Welke programma’s, apps of tools gebruik jij veel?

De 3 bekende internet browsers, seo tools, Onedrive, Dropbox, Facebook, WhatsApp, Google+, Adwords, Social media advertising, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Hootsuite, Snapchat, Swarm / Foursquare, en nog een aantal kleinere social media om ‘bij te blijven’. Apps: Buienradar, mobiel bankieren app, Meme generators, alle bovengenoemde social media, divers Google apps, nieuws apps zoals nu.nl / NOS.nl / BNR, diverse retail apps zoals van AH, Ikea, Bijenkorf, etc., en nog veel meer…

Hoe ga jij om met je e-mail?

3 keer per dag checken, verdelen naar ‘urgent & belangrijk’, ‘belangrijk’ en prullenbak. Vervolgens ‘urgent en belangrijk’ direct afhandelen, of inplannen indien langer dan 3 minuten, ‘belangrijk’ als taak inplannen.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn? Heb je een tip voor effectief timemanagement?

Top 3 prioriteiten voor de dag maken, declarabel werk eerst, vervolgens acquisitie (-gerelateerd) en dan de rest.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Kamer van 8m2 met alles binnen handbereik.

Hoe ziet je dagelijkse workflow eruit? Wat is je dagindeling?

Hangt af van eventuele externe afspraken. Geen vast ritme, meestal afhankelijk van energieniveau, inspiratie, werkdruk en privé aspecten.

Wat is het beste advies dat je ooit gehad hebt?

Focus.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Alle grotere social media, zoals Twitter en LinkedIn.

Jan, heel hartelijk bedankt voor dit vraaggesprek.

Gepubliceerd op 7 september 2016