AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Nieuwsbrief
Janny Brusselers #anderssamenwerken

Janny Brusselers - Professional Organizer

Deze effectiviteitstrainer leert ondernemers en professionals tijd besparen. Lees hoe professional organizer Janny Brusselers haar zaken organiseert en zelf tijd bespaart.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Janny Brusselers en ik ben sr. Professional Organizer. Met mijn bedrijf De Effectiviteitstrainer help ik drukke ondernemers die geleefd worden, met tijd besparen. Ik leer hen hun tijd, taken en techniek anders te organiseren, zodat ze blijvend meer rust en ruimte maken voor persoonlijke ontwikkeling en zakelijke groei.

Kun je iets over je achtergrond vertellen?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Tijd was bij ons thuis belangrijk; die moest je verstandig besteden. Dat is me dus met de paplepel ingegoten ;-). Organiseren, structureren en kijken hoe je iets makkelijker of sneller kon doen, heeft er dus altijd in gezeten, al sinds ik een kind was.

Wat was jouw eerste baan?

Mijn eerste baan had ik toen ik net van de HAVO kwam, bij mijn vader op kantoor in het installatiebedrijf. Een werkend-leren baan. Ik ben altijd heel leergierig geweest, maar 4 jaren fulltime studeren, dat zag ik niet zitten. Ik ben praktisch ingesteld en ik hou graag mijn beide voeten op de vloer. Fulltime studeren leek me daarom helemaal niets voor mij. Ik heb het nooit geprobeerd, werkend leren paste veel beter bij mij.

Wat is het verhaal achter De Effectiviteitstrainer?

Ik heb altijd gewerkt als secretaresse/administratief medewerker, maar het ondernemersbloed ging in 2006 kriebelen. Na een mooie reis door Amerika besloot ik dat ik die vrijheid die ik daar ervoer ook in mijn werk wilde. Toen is Brusselers Office Management geboren en bedrijven konden mij inhuren voor uiteenlopende ondersteuning (secretariaat, boekhouding en projectondersteuning). Hoe groter de chaos, hoe meer plezier ik had in mijn werk. Aan de slag om orde aan te brengen en structuren op te zetten, heerlijk! Ik heb dat een aantal jaar met veel plezier gedaan, maar ik miste op een gegeven moment iets. Het is fijn om zelf goed te kunnen ordenen en structureren, maar ik wilde meer. Ik wilde anderen ook leren om hun werk en hun tijd op een ander manier te organiseren en in te delen, zodat ze productiever zouden worden en meer uit hun dag konden halen. Maar ik ontdekte dat het anderen leren om hun werk te organiseren iets anders is dan het zelf kunnen. Ik verdiepte me daarin en kwam in aanraking met het beroep Professional Organizing. Wat een eye-opener! Ik besefte dat dáár mijn hart lag. Ik werk nu al zo’n jaar of 5 als professional organizer en dat doe ik met hart en ziel. Ik word echt blij van de resultaten die mijn klanten behalen met behulp van mijn begeleiding.

Hoe help je ondernemers en professionals met tijd besparen?

Veel ondernemers worden geleefd door de waan van de dag. Ze werken hard ze stoppen veel tijd en energie in hun bedrijf, maar komen toch niet echt vooruit. Ze ervaren steeds minder tijd voor hun passie en vaak gaat het harde werken ook ten kosten van hun privéleven. Ze blijven maar doorgaan, maar dit is alles behalve bevorderlijk voor de productiviteit en de energie. Stress neemt toe, je slaapt slechter en ook je privé leven kan er onder gaan leiden. Om hen te helpen uit deze vicieuze cirkel te komen, heb ik een training ontwikkeld van 90-dagen: “Meer resultaat in minder tijd”. Daarin leer ik ondernemers op een andere manier naar hun tijd en het inrichten van hun werk te kijken en vooral ook bewustere keuzes hierin te maken. Daarbij gebruik ik verschillende inzichten op het gebied van effectiviteit, productiviteit, lifehacking en efficiency. Na een tweedaagse training op een externe locatie, begeleid ik mijn klanten gedurende 90 dagen in het veranderproces in hun eigen praktijk. Dit helpt hen om de verandering die zij voor ogen hebben, ook echt te realiseren. Alleen inzichten geven is nl. niet genoeg. Verandering van gedrag en het aanleren van nieuwe gewoontes kost tijd en energie. Mijn klanten ervaren deze stok achter de deur als bijzonder nuttig om hun doelen te realiseren.

Naast mijn 90-dagen training voor ondernemers, help ik ambitieuze professionals om grip te krijgen op hun dag m.b.v. een 5-strippenkaart. Gedurende vijf sessies begeleid ik hen op een specifiek onderdeel (planning, e-mail, taakmanagement). En verder geef ik masterclasses.

Tot slot vlog ik elke twee weken over een onderwerp op het gebied van timemanagement, het managen van je aandacht of het organiseren van je werk. Steeds een korte video van max 2 minuten om mijn volgers een klein stapje verder te helpen met hun productiviteit en effectiviteit. Je vindt de vlogs op mijn website.

Wat is je grootste uitdaging in je vak?

Tot voor kort was dat mezelf als professional kwetsbaar op durven stellen. Door een gebeurtenis in mijn privé leven heb ik ervaren dat kwetsbaarheid juist een kracht kan zijn. Ik dacht altijd dat ik in mijn werk organizer altijd georganiseerd moest zijn, dat ik het goede voorbeeld moest geven. Dat ik nooit mocht zeggen dat ik het soms ook te druk heb en mijn inbox dan ook overloopt. Daar schaamde ik me dan voor. Maar gelukkig is dat nu een stuk minder; ik ben ook maar een mens!

Hoe blijf je op de hoogte van de trends in jouw vak?

Ik ben aangesloten bij de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers waar we onze kennis regelmatig kunnen opfrissen. Laatst nog, hadden we een internationaal seminar over perfectionisme. Daarnaast lees regelmatig nieuwe vakboeken en artikelen op het gebied van productiviteit en effectiviteit. Mijn leergierigheid is er nog steeds!

Welke technologie, apps of websites gebruik jij dagelijks?

Heel veel! Ik noem er een paar: Evernote en Things zijn mijn favoriet. Evernote gebruik ik als mijn digitale archief. Things is een to-do app die synchroniseert op al mijn apparaten en daardoor vergeet ik geen dingen meer. Met TextExpander bespaar ik dagelijks héél véél tijd, doordat woorden, zinnen en zelfs hele teksten die ik regelmatig gebruik met een simpele afkorting op mijn scherm verschijnen. Ik werk veel met Dropbox om bestanden te delen en What’s App op mijn computer vind ik heel handig. Voor mijn social media gebruik ik Hootsuite. De app ‘BeFocused’ helpt me focussen o.b.v. de Pomodoro techniek. En verder kan ik niet zonder Skype/Facetime en tenslotte Spotify; ik luister er elke dag naar en vooral de ‘Focus’ Playlists zijn mijn favoriet.

Hoe ga jij om met je e-mail?

Ik beheer verschillende e-mailboxen en krijg dus nogal wat e-mail binnen op een dag. Ik lees mijn e-mails alleen als ik er tijd voor kan maken om ze ook te verwerken en doe dat dan 2x per dag. Ik handel niet alles direct af, maar zorg wel dat de e-mails die wat langer mijn tijd/aandacht vragen in mijn takenlijst komen. Ik sluit mijn e-mail daarna af en ga verder met de taken op mijn programma. Ik start mijn dag nooit met e-mail. Ik heb alle meldingen van mijn e-mail uitgezet, zowel op mijn computer als op mijn tablet en telefoon. Ik bepaal zelf wanneer ik mijn mail laat binnenkomen; ik word niet door nieuwe berichten getriggerd.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn?

Mijn agenda is mijn uitgangspunt. Die bepaalt het grootste deel van mijn werkdag. De ruimte tussen afspraken door, vul ik met mijn taken en ik zorg dat ik zo’n 2 uur per dag over hou voor adhoc zaken; dat geeft mij ruimte en flexibiliteit. Ik cluster veel van mijn taken, dat bespaart tijd en energie. Ik gebruik de Pomodoro techniek om te focussen.

Als je maar 15 minuten je werk mag doen vandaag, wat zou je dan doen?

Poeh, dat is niet veel. Als ik vandaag maar een kwartier had, dan zou ik die tijd gebruiken om mijn nieuwe vlog op te nemen.

Hoe ziet je dagelijkse workflow eruit? Wat is je dagindeling?

Ik sta vroeg op en ga dan eerst hardlopen. Na het douchen ontbijt ik en ga ik een uur lezen/studeren in vakliteratuur. Daarna neem ik mijn agenda door en kijk ik welke taken ik die dag kan afwerken. ’s Ochtends ben ik het meest actief en productief; ik kan dan goed geconcentreerd werken. Afspraken plan ik bij voorkeur wat later in de middag.

Wat is het beste advies dat je ooit gehad hebt?

‘Je hoeft niet tegen elke opdracht ja te zeggen’.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Op mijn website en via mijn vlogs die ik elke twee weken verstuur met tips om effectiever en productiever te werken.

Janny, bedankt voor dit interview en de inzage hoe een professional organizer zelf tijd bespaart.

Gepubliceerd op 26 oktober 2016