AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
Hans Derksen #anderssamenwerken

Hans Derksen - Customer Service Manager bij Basware

Hans Derksen adviseert en ondersteunt zijn klanten in hun digitaliseringsproces met betrekking tot de financiële administratie. Lees het vraaggesprek met Hans Derksen.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Hans Derksen, 48 jaar jong gescheiden en ik woon in Tilburg. Ik heb een zoon (15) en dochter (20) die beiden bij hun moeder wonen. Ik werk voor het Finse IT-bedrijf Basware als Customer Service Manager waarbij het mijn taak is om de klanten zoveel mogelijk te adviseren en ondersteunen in hun digitaliseringsproces met betrekking tot de financiële administratie.

Wat is Basware?

Basware is een IT bedrijf uit Finland wat ondertussen is uitgegroeid tot een van de marktleiders op het gebied van de digitalisering van financiële processen. Wij zorgen er voor dat elektronische facturen van A naar B gaan en goed verwerkt kunnen worden in de administratieve organisatie van onze klanten.

Je bent lange tijd zelfstandig ondernemer geweest. Wat heb je van die periode geleerd?

Ik ben inderdaad een paar jaar zelfstandig ondernemer geweest en wat ik in die periode geleerd heb is dat je elke dag bezig bent jezelf te verkopen. Je moet continu netwerken en denken aan je volgende opdracht. Het zelfstandig ondernemen geeft je voordelen als vrijheid en een iets hoger inkomen maar een ‘vaste baan’ – maar wat is vast nog tegenwoordig? - geeft je ook veel rust; elke maand wordt het geld gestort en je hebt echt vrije weekenden en vakanties.

Waar ben je trots op of geeft je voldoening?

Ik ben trots op mijn kinderen en het feit dat ik zover ben gekomen daar waar ik nu ben. Ik heb slechts een MBO opleiding en wat extra cursussen gedaan en toch redelijk ver gekomen. Veel ervaring opgedaan (autodidact) en ik zie mijzelf als een aimabel persoon en ik haal veel voldoening uit het helpen van anderen. Zo ben ik ook vrijwilliger bij verschillende organisaties, Verbeeten Challenge en Windsurfclub, en haal ik heel veel voldoening uit het feit dat mijn kleine bijdrage aan deze organisaties mensen geholpen worden die er veel baat of plezier bij hebben. Heel recentelijk heb ik samen met een medevrijwilliger een wereldrecordpoging georganiseerd voor twee atleten die allebei een agressieve vorm van kanker hebben gehad. Deze wr-poging van Michaelrobert Brans en Nikki Bradley op een been met krukken 5 km m/v lopen was een geweldige ervaring om te organiseren en mee te maken. Toeschouwers kregen spontaan kippenvel na het lopen van de race en het behalen van de wr’s.

Wat is je grootste uitdaging in je vak?

Een ontevreden klant tevreden krijgen en klanten adviseren in de volgende te nemen stappen. De behoefte van een klant goed inschatten en daarop acteren. In principe willen alle klanten hetzelfde: geld besparen door automatiseren! Maar ze vinden zichzelf allemaal net even anders als de anderen en het is de kunst om ze in te laten zien dat het proces hetzelfde is en door hun wensen persoonlijk af te stemmen op hun behoefte ze toch het gevoel te geven dat ze speciaal zijn.

Waarom doe je wat je doet, wat motiveert je en wat maakt alles de moeite waard?

Ik doe wat ik doe omdat ik het leuk vind. Ik ben een verzorgend type en ik krijg er een kick van als mensen blij zijn met mijn bijdrage en als ik zie dat ze makkelijker kunnen werken met wellicht meer plezier als voorheen.

Hoe blijf je op de hoogte van de trends in jouw vak?

Lezen en vooral luisteren! Helaas kan ik niet alles lezen van wat er op mijn gebied plaatsvindt maar door veel te luisteren naar mensen en door de verschillende informatie die je daardoor binnenkrijgt te combineren ontstaan er vanzelf trends waar je op kunt inspelen of waarvan je - als je logisch nadenkt - weet dat een trend kan worden.

Welke programma’s, apps of tools gebruik jij veel?

Uiteraard de standaard Word en Excel, veel voor rapportages, programma’s, maar ik ben groot fan van Apple. Heerlijk zoals mijn Macbook communiceert met mijn iPhone mijn lampen, muziek etc. En waarom Apple? Omdat alles zo simpel te combineren is. Geen ingewikkelde settings, gewoon simpel zoals het zou moeten zijn. Apps die ik veel gebruik: RABO en ING, LinkedIn, Skype, Safari, WhatsApp en TomTom voor de motorritjes. Twitter gebruik ik tegenwoordig alleen om een bedrijf te activeren om te reageren als hun product niet deugdelijk is… dat werkt best goed, je krijgt meestal sneller een reactie in tegenstelling tot het versturen van een mailtje.

Hoe ga jij om met je e-mail?

Ik probeer mijn email te gebruiken als mijn dagelijkse activiteiten programma. Naast de standaard afspraken probeer ik mijn mailbox op het einde van de dag leeg te hebben. Dit geeft mij enorm veel rust in mijn hoofd want er is dan niet zoiets als: ‘o jee, nog 150 mails die ik door moet’. Daarnaast probeer ik ook privé iedereen binnen 24 uur te voorzien van een antwoord. En soms is bellen een snellere manier van antwoorden geven. Voorkomt veelal extra mailtjes met nog meer vragen.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn? Heb je een tip voor effectief timemanagement?

Ja, heeft te maken met vorige vraag. Probeer zoveel mogelijk snel te beantwoorden, maar zet soms ook de mail ontvanger uit. Dan word je niet afgeleid en kun je focussen op datgene dat nu echt even af moet. En soms is bellen sneller als beantwoorden via mail.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Redelijk opgeruimd. Ik werk 3-4 dagen thuis en probeer dat zoveel mogelijk te doen op een rommelvrije werkplek. Dat geeft rust in je hoofd.

Hoe ziet je dagelijkse workflow eruit? Wat is je dagindeling?

Ligt er aan maar meestal begin ik heel vroeg en dan ga ik eerst mijn mailtjes doornemen, die na werktijd vorige dag zijn binnen gekomen, het is een internationaal bedrijf dus de mailtjes blijven binnenkomen, en daar waar mogelijk meteen beantwoorden. Daarna volg ik de dagplanning en dat kan zijn dat ik rapportages maak of ik ga naar een klant toe voor een bespreking. Mijn dagindeling kan elke dag anders zijn.

Wat is het beste advies dat je ooit gehad hebt?

‘Choose your battles wisely’. Waarmee ik bedoel dat je niet altijd een discussie aan hoeft te gaan als het niet nodig is. Liever vandaag een discussie, die niet opportuun is, verloren om morgen een discussie te winnen, die er wel toe doet.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Je kunt me vinden op LinkedIn. Ik heb een paar jaar geleden afscheid genomen van Facebook, omdat ik dat een te theoretische benadering van vriendschap vond worden. Ik praat liever live met mensen waar ik om geef en ik heb liever een paar goede vrienden en kennissen als een 1000-tal FB’ers. Gaat mij meer om de kwaliteit als kwantiteit. Sinds kort wel weer bezig met Instagram maar dat is een afgeschermd account, omdat ik dat graag voorbehouden houdt aan vrienden waar ik ook regelmatig mee praat. Ik ben helemaal voor technische vooruitgang en zo maar ik hou er niet zo van om al mijn bezigheden te posten op internet.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Ik ben een tijdje geleden zeer onder de indruk geraakt van Robin de Puy. Zij is een (celebrity) fotografe die op een gegeven moment haarzelf is tegengekomen op een motortoer door de VS en daarbij ook nog hele mooie momenten heeft beleefd. De foto’s die ze tijdens die trip heeft gemaakt zijn zeer indrukwekkend. Daarnaast zijn wr-houder Michaelrobbert Brans en - bijna WR houder, op 1 seconde! - Nikki Bradley een enorme inspiratie voor mij. Als ik zie wat zij ondanks hun handicap bereikt hebben dan kan ik daar nog heel veel energie uithalen om ook mijn werk en toekomst een nog betere invulling te geven.

Hans, heel veel dank voor dit vraaggesprek. Je bent een goed voorbeeld van iemand die naast een volledige baan zich onbetaald inzet voor de samenleving met de Verbeeten Challange.

Foto: Vincent Martens

Gepubliceerd op 18 augustus 2016