AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Nieuwsbrief
Gerard van Dongen #anderssamenwerken

Gerard van Dongen - Business Development bij Careweb

Careweb is een bedrijf waar Het Nieuwe Werken volop werkt. In dit interview legt Gerard van Dongen uit hoe een zelfregelende organisatie in de praktijk functioneert.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Gerard van Dongen, 60 jaar en geboren in Rotterdam met opgestroopte mouwen. Doen is dan ook mijn motto.

In 1978, na m’n militaire dienst, ben ik de automatisering ingestapt. In die jaren nog een braakliggend terrein wat als een groot avontuur voelde! PC’s en WWW bestonden nog niet! Gestart bij Nixdorf en daarna 19 jaar bij ADP, waar ik als Productmanager de HRM productlijn van de grond heb getrokken. Tussen 1999 en 2015 was ik Productmanager bij SDB en samen met mijn team als eerste een salaristoepassing voor het web geïntroduceerd. In 2003 was dat echt heel revolutionair en een eerste stap naar Het Nieuwe Werken. Het gebruik van de applicatie was immers losgekoppeld van de locatie en tijdstip. Daarna stelselmatig uitgebouwd met meer functionaliteit die vooral gericht is op de autonomie van de individuele medewerker.

Herfst 2015 besloot ik een bezinning in te lassen en ik heb even met het idee gespeeld om met pensioen te gaan. De doener in mij was toch te sterk om uit te gaan bollen. Ik heb vele hobby’s, maar werk zorgt toch voor een intensere deelname aan de maatschappij. Van bezinning kwam het niet en begin dit jaar bij Careweb begonnen. Met de oprichter van Careweb (voorheen 12Care) heb ik in het verleden een aantal gave projecten gedaan. Dat wederzijds vertrouwen zorgde dat we elkaar snel gingen vinden. Belangrijkste klus is het fijn slijpen en oliën van onze propositie, welke volledig op partnership met onze klanten is gericht.

Wat is Careweb?

Careweb is een webbased, innovatief zorgmanagementsysteem en elektronisch patiëntendossier. Careweb vormt binnen zorginstellingen de kern voor de ondersteuning van het primaire proces en biedt functionaliteit van registratie tot declaratie. Ruim 5.200 hulpverleners (eerdaags gaan we naar 6.700), verdeeld over meer dan honderd instellingen maken dagelijks gebruik van onze toepassingen.

De klant betaalt naar gebruik en de klanttrouwheid is zeer hoog. We hebben een solide basis opgebouwd en ons vizier staat gericht op de toekomst van onze klanten.

Carewebbers zijn 'vasthoudend, eigenzinnig, nieuwsgierig en gezond'. Hoe zorgt het bedrijf ervoor dat dit zo blijft?

Het begint met vertrouwen. Om vasthoudend te zijn moet je op elkaar vertrouwen. Maar ook eigenzinnig en nieuwsgierig, komen alleen van de grond als er vertrouwen is. We probeer zo min mogelijk structuur aan te brengen om innovatie en creativiteit ruimte te geven, maar wel met als doel dat de klant daar optimaal van profiteert.

Toch zijn er wel een aantal zaken geformaliseerd zoals een financiële commissie met daarin uit alle lagen van de organisatie een vertegenwoordiger. De meest opvallende 'maatregel' heeft te maken met gezond zijn. Iedere dinsdag sporten we en hebben daarna een gezonde lunch.

Dit zijn tevens mooie momenten dat ieder elkaar even kan zien. Je spreekt elkaar makkelijker aan als je samen in de bootcamp hebt staan afzien. Samen sporten zorgt immers voor verbondenheid. De directeur en ik zijn de oudste maar kunnen met enige zelfspot enorm genieten van de energie die de trainer en de jongere collega’s geven. Dit is al een argument om nog niet met pensioen te gaan. Ook dit soort dingen horen wat mij betreft nadrukkelijk bij anders samenwerken!

Careweb is een 'zelfregelende' organisatie. Wat wordt hiermee bedoeld en hoe ver gaat het?

Waar aandacht is, zijn regels overbodig. Daarmee ook de managers die je van het werk afhouden en je daardoor niet met de klant bezig bent.

We hebben met elkaar iets gerealiseerd wat je een ‘zelfregelende’ organisatie zou kunnen noemen. Verantwoordelijkheden worden niet toegewezen, maar haal je naar je toe. Onderling kunnen wij erop vertrouwen dat iedereen die verantwoordelijkheid omzet naar meerwaarde voor allen. We rekenen op elkaar en geven vertrouwen, steunen elkaar en mijden de confrontatie niet. Confrontatie is altijd op de inhoud en nooit op de persoon.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen geschikt is om voor een 'zelfregelende' organisatie te werken. Heeft deze organisatievorm ook nadelen?

Laat ik beginnen met het nadeel. Niet iedereen past in een dergelijke organisatie, omdat de meeste mensen heel traditioneel denken in baas versus medewerker.

Als je op een feestje zit is het heel eenvoudig om vijf mensen te vinden die over hun manager zitten te klagen. Als ik dan voorstel bij ons te komen werken, worden ze toch een beetje nerveus. Want geen manager betekent ook een boom minder om je achter te verstoppen.

Het belangrijkste is toch dat je de drive moet hebben om zelf toegevoegde waarde te willen leveren. Managers zijn natuurlijk ook een groot deel van hun tijd kwijt om niet gedreven personeel productief te krijgen. Slipt er bij ons iemand toch naar binnen met niet heel erg veel drive? Dan heeft deze het doorgaans vrij snel gezien. Omdat wij weinig structuur hebben, kan iemand alleen maar terugvallen op de cultuur. Als je je daar niet in thuis voelt, maak je vanzelf een andere keuze. We zijn overigens helemaal niet van het wegsturen en uiteraard willen we mensen heel graag helpen om in te voegen. Het is alleen erg lastig om tegen iemand te zeggen dat hij zich autonoom moet gedragen. Dat heeft immers iets heel paradoxaals.

Wat is de rol van de manager in Het Nieuwe Werken?

Hoewel ik de afgelopen 30 jaar manager op m’n kaartje had staan geloof ik niet in het concept. Een manager moet in mijn ogen zich druk maken over het wel en wee van z’n team/afdeling. Als hij dat goed doet presteert het team beter en profiteert de klant daarvan. Dat legitimeert enigszins de aanwezigheid van een manager. Maar de meeste managers zijn niet op hun team of klanten gericht maar op hun baas, type auto, hoogte bonus en daardoor veel politiek.

Ik heb de afgelopen jaren teveel politiek gezien en ieder hiërarchisch ingericht bedrijf heeft er in hoge mate last van en toch sukkelen we er maar mee door. Voor de BV Nederland zou het echt beter zijn dat er meer mensen gaan werken en wat minder mensen zich gaan bemoeien met werken. We hebben als land een fantastisch potentieel aan slimme mensen. Jonge mensen met veel energie, goede opleidingen en veel dromen. Laat ze lekker creatieve, innovatieve en zorgzame dingen gaan doen ipv andere van hun werk te houden. Kijk eens naar de zorg. Denk je dat een zorg professional een baas nodig heeft? Natuurlijk niet. Waarom een andere professional dan wel?

Hoe communiceren jullie met elkaar als er op afstand wordt gewerkt en hebben jullie afspraken over thuiswerken?

Webtechnologie zit vanaf het begin in het dna van Careweb. Alles wat wij onze klanten bieden is werkplek en locatie onafhankelijk en we maken daar zelf ook enthousiast gebruik van. We maken wel afspraken wie wanneer thuis werkt en brengen elkaar daarvan op de hoogte met tools als Whats App, mail, VPN, webportals, Skype en gewoon de good old telefoon.

Toch hechten we er veel waarde aan elkaar regelmatig live te zien. De eerder genoemde dinsdag waar we sporten wordt tevens gebruikt voor overleg. Zowel informeel bij de lunch als een formeel overleg tussen vertegenwoordigers van teams. Teams bepalen zelf wie er naar een overleg gaat.

Daarnaast hebben we iedere maand een presentatie van een collega met een actueel onderwerp. Ieder mag daar vrij op intekenen en mensen die die dag thuiswerken komen dan speciaal naar kantoor. Dat geeft de grote betrokkenheid aan en betrokkenheid is voor mij ook het sleutelwoord in anders samenwerken.

Veel mensen die thuis zitten te werken zijn snel de betrokkenheid kwijt. De meeste kunnen wel in de tijd van de baas een Facebookbericht plaatsen, maar even een mailtje in het weekend naar een klant is dan weer teveel. Ik geloof niet in privé versus werk.

Hoe staat het dan met jouw werk-privé balans?

Binnen Careweb is dat naast tevreden klanten een heel belangrijk uitgangspunt. Wij willen zoveel mogelijk kwaliteitsjaren toevoegen voor onze mensen, onze klanten en hun cliënten.

Dat betekent dat je wel eens wat extra’s voor een ander doet, maar dat betekent dat nee ook een antwoord is. Je moet zuinig op je klanten zijn, maar natuurlijk ook op jezelf. Ik ben een paar dagen per week op kantoor en een paar dagen werk ik thuis of zit ik bij de klant.

De mobile dagen vul ik naar eigen vrijheid in. Dat geeft de ruimte om eens wat extra’s te doen voor m’n schoonouders die beide een slechte gezondheid hebben. Het geeft mij ook ruimte op een mooie woensdag te gaan fietsen. Ik fiets jaarlijks zo’n 12.000 kilometer op de racefiets en die fitheid breng ik ook in m’n werk in. Maar ik ga ook gerust op een regenachtige zondag een paar uur zitten werken.

Soms haal ik in een week bij lange na niet m’n contracturen. Er zijn ook weken dan kom ik aan het dubbelen.

Net zoals ik niet in managers geloof, is voor mij het concept scheiding tussen werk en privé zwaar achterhaald. Als je de behoefte hebt om wel een scheiding tussen werk en privé aan te brengen, kan je je afvragen of je wel de juiste baan hebt. Je moet je dan ook afvragen of je wel in de nieuwe wereld staat.

Ik ben geen workaholic, maar werk is gewoon leuk en als het dat niet is, doe je echt iets verkeerd.

Met al die nieuwe mogelijkheden van Het Nieuwe Werken hoop ik de komende jaren nog veel klanten te helpen en daarnaast een gave tijd door te maken met m’n collega’s. Maar bovenal vind ik het heel belangrijk dat ik voldoende kwaliteitstijd met m’n dierbaren door kan brengen. Bij Careweb heb ik een platform gevonden waar dat heel vanzelfsprekend is.

Gerard, bedankt voor dit vraaggesprek en je uitgesproken visie op Het Nieuwe Werken, werk-privé balans en de rol van managers.

Gepubliceerd op 19 oktober 2016