AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
Antje tytgat #anderssamenwerken
Antje tytgat - verpleegkundige en thuisregisseur

Antje tytgat - verpleegkundige en thuisregisseur

De Belgische verpleegkundige en thuisregisseur Antje tytgat vertelt in dit interview over communicatie en productiviteit in de zorg.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Antje tytgat en ben thuisverpleegkundige (Thuiszorgteam Middenkust) en thuisregisseur (City Care Plus). Ik begeleid mensen om thuis, in hun eigen omgeving, te kunnen blijven wonen.

Wat doet een thuisregisseur?

Wij ondersteunen de mensen met hulpmiddelen of diensten aan huis. Ik maak werk van een uitgebreide intake, overloop met de persoon zijn levensloop, maar vooral ook hun toekomstperspectieven. Ik besteed heel veel aandacht aan het welbevinden van de mensen. Als je hulpbehoevend bent, moet er veel aandacht gegeven worden aan je zelfbeeld. Dus als ik erin slaag om de mensen dingen terug zelf te laten doen, ontlast ik enerzijds de mantelzorger maar ga ik anderzijds ook de persoon in kwestie een goed gevoel geven, een gevoel van meerwaarde.

Samen overlopen we de huidige als toekomstige knelpunten en zoeken samen naar oplossingen.

Kun je iets vertellen over Thuiszorgteam Middenkust?

Thuiszorgteam Middenkust is een samenvloeiing van drie praktijken thuisverpleging. Door deze samenwerking zijn we als groep sterker. We bezitten meer specialiteiten en de taken kunnen beter verdeeld worden.

Hoe communiceren jullie als team?

Dagelijks worden er overdrachten per mail gestuurd, bij dringende zaken is de telefoon onontbeerlijk. Maandelijks hebben we een overleg met het volledige team. Wekelijks is er een trefmoment, niet verplicht maar handig om te ventileren of gezellig samen te zijn.

Evaluaties worden in een software pakket bij gehouden. Dit is een verplichte actie. Dankzij dit pakket kunnen we ook de evaluaties van de collega’s zien en verder opvolgen.

Wat is je grootste uitdaging voor jou in de zorg?

Tijdsdruk. Als je je niet lekker voelt, wil je onmiddellijk geholpen worden. In de gezondheidszorg en zeker in de thuiszorg moet alles snel gaan. Mensen willen nu een poetshulp, niet volgende maand. Als men zelf geen maaltijden kan bereiden, dan kan je niet wachten tot iemand tijd heeft om het te brengen.

Om dan nog maar te zwijgen over pijn en andere ongemakken. Wie wacht er graag lang op hulp?

Waar ben je trots op of geeft je voldoening?

Ik voel me steeds voldaan als ik kan vertrekken en de mensen hebben een glimlach op het gezicht. Daarnaast ben ik bijzonder trots op mijn team en organisatie. Een fusie tussen verschillende praktijken met verschillende persoonlijkheden en gewoontes is niet evident. Wij zijn naar een samenwerking gegroeid waar respect voor elkaar primeert. Ik geef toe dat is niet altijd evident, veel mensen hebben de reflex om eerst aan zichzelf te denken. Duidelijk en open overleg met elkaar kan hier wonderen doen.

Naast de verpleging ben ik ook bijzonder trots op het concept City Care Plus. Als nieuwe organisatie innoverend werken in een maatschappij waar iedereen alles gratis wilt, moet je bijzonder hard knokken. Ik ben dan ook fier te kunnen zeggen dat er mensen zijn die vooruit denken en durven ondernemen.

Waarom doe je wat je doet, wat motiveert je en wat maakt alles de moeite waard?

Weerom die glimlach. Als ik mensen een goed gevoel over zichzelf kan geven. De maatschappij is niet klaar voor de grote groep ouderen die eraan komen. Mijn motivatie komt niet alleen uit professionele ervaringen. Privé heb ik ook ouders, schoonmoeder die ondersteuning nodig hebben. Ik had de kans lang voor mijn grootmoeder te zorgen. Vaak liepen we van het kasje naar de muur. Als ik dan nu mensen die frustraties kan ontnemen door hen meteen de correcte en eerlijke hulp te bieden, dan zijn zij al een heel stap verder dan toen wij onze weg moesten zoeken. Want geloof me, het zorglandschap is een doolhof.

Hoe blijf je op de hoogte van de trends in jouw vak?

Bijscholingen, sociale media en vooral gesprekken en aanwezigheden op heel wat evenementen. Als ik thuis alleen werk, of alleen in mijn auto zit voel ik me soms eenzaam. Ik heb graag mensen om me heen.

Kranten lees ik online, al is dat nooit volledig. Newsflashes vind ik bijzonder handig. Daarom ben ik bij verschillende beroepsorganisaties aangesloten. Meer ogen, meer info.

Welke programma’s, apps of tools gebruik jij veel?

Thuiszorgteam Middenkust werkt met een gehomologeerd pakket SoftN. City Care Plus met Efficy.

Daarnaast gebruik ik veel van office en google. Mijn google-agenda is gedeeld met mijn man Steven en de kinderen. Zo weten we wanneer we op elkaar kunnen rekenen of niet. Onze kinderen zijn zeer sportief, wat de planning vaak extra strak maakt. Any.do helpt me dan weer om die todo’s bij te houden.

Google drive zij ook handige tools om alles bij te houden. Online en op harde schijf bereikbaar. Er is meer ruimte dan op dropbox en je kunt er met verschillende personen tegelijk in werken.

Hoe ga jij om met je e-mail?

Overal bereikbaar... zo lijkt het, maar voor mij is een mail per definitie niet dringend. In de thuisverpleegpraktijk is het handig om overal ten allen tijde de overdrachten te consulteren. Echter mag er niet verwacht worden dat er onmiddellijk actie ondernomen wordt.

Ik ben nogal radicaal als ik bij klanten ben. Mijn telefoon staat op stil, dus ik reageer niet op telefoon, sms of mail. Dit doe ik als het mij past. Ik vind dat de klant mijn volle aandacht verdient. Ik kan het dan ook niet hebben dat iemand steeds op zijn gsm zit te tokkelen, tenzij het is om afspraken in te voeren. Momenteel best een uitdaging met onze oudste zoon van 13 die zich zo gehecht voelt, een verplichte verbondenheid.

Wat doe jij om zo productief mogelijk te zijn? Heb je een tip voor effectief timemanagement?

Voor mij persoonlijk is dat voldoende slaap, goede voorbereiding en betrouwbare apparatuur en programma’s. Ik kan ongelooflijk flippen als iets niet wil werken. Als het dan nog eens door mijn onkunde is, dan krijg ik het helemaal. Dus betrouwbare en gekende werkmiddelen zijn voor mij onontbeerlijk.

Hoe zorg jij voor een goede privé-werk balans?

Dit is best een grote uitdaging. Door de ontwikkeling van de kinderen wijzigt dit ook vaak. Waar we vorige jaar mee sukkelden en nu op orde hebben is dit jaar niet meer mogelijk. Flexibel zijn is hier een belangrijk punt, echter men moet met zoveel organisaties rekening houden; school, werk, sport en hobby, verkeer, familie. De gedeelde agenda’s zijn een groot hulpmiddel om tijdig ‘conflicten’ te spotten en te bespreken hoe we dit gaan aanpakken. Ook hier is open communicatie een troef.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Ik ben heel vaak op de baan. Mijn bureel is thuis, handig, maar als je thuis komt van een afspraak, staan de kinderen daar met hun verlanglijstje. Het is belangrijk om momenten in te plannen om de administratie af te werken. Daarom ben ik een fan van online werken zodat ik van overal kan werken. Thuis is er dan ruimte voor het gezin.

Hoe ziet je dagelijkse workflow eruit? Wat is je dagindeling?

Ik heb geen echt vast ritme. Als ik ga verplegen, ben ik op de baan van 7 uur tot ongeveer 13 uur, heel vaak boek ik nog een consult in de namiddag. Ik ben steeds blij als ik het haal om om 16 uur aan de schoolpoort te staan, want dan word ik taxi-mama. Vanaf deze maand doet de oudste nu veel met de fiets. Ik hoop dat dit bij mij wat rust en orde zal scheppen. Zoals ik eerder aanhaalde, ons gezin heeft een groot aanpassingsvermogen nodig.

Wat is het beste advies dat je ooit gehad hebt (en van wie)?

Veel patiënten zeggen vaak 'je leeft maar een keer' en daarom doe ik alleen nog de dingen dat ik leuk vind.

Een anders dame zei me ook 'doe niet morgen wat je vandaag kan doen, maar doe ook niet vandaag wat je morgen door iemand anders kan laten doen'. Aan dat delegeren wordt gewerkt ;-)

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Op mijn website Antjetytgat.be, Facebook, @antjetytgat en LinkedIn.

Bedankt voor dit vraaggesprek, Antje. Heel erg interessant om iets te horen over productiviteit in de Belgische zorg.

Gepubliceerd op 28 september 2016