AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
Wennen #hnw #anderssamenwerken

Wennen aan Het Nieuwe Werken

Moet jij ook aan Het Nieuwe Werken? Doe je dit met tegenzin? Vertrouw me, je zult er aan wennen.

Het Nieuwe Werken betekent voor medewerkers het loslaten van veel vertrouwde, ingesleten gewoonten en dat kan lastig zijn.

Ingesleten gedrag

Het Nieuwe Werken is anders samenwerken, maar veel mensen houden niet van veranderingen. Lodewijk de Waal, die voorzitter was van het inmiddels gestopte Platform Slim Werken Slim Reizen, heeft in een interview eens gezegd dat medewerkers moeilijk kunnen wennen aan Het Nieuwe Werken door gebrek aan informatie en 'ingesleten gedrag'. Een spelende radio op de werkvloer is een voorbeeld van ingesleten gedrag. Is het echt zo moeilijk om te wennen aan Het Nieuwe Werken?

Stapsgewijs wennen

Van de één op de andere dag overstappen van werken in een traditionele kantooromgeving naar Het Nieuwe Werken is geen goed idee. Veel organisaties die overstapten op Het Nieuwe Werken hebben al ondervonden dat de medewerkers stapsgewijs moeten wennen aan de andere manier van samenwerken.

Implementatie HNW

De implementatie van Het Nieuwe Werken is niet een kwestie van medewerkers voorzien van mobiele apparatuur. De gadgets zijn belangrijk om te functioneren, vooral als er van afstand gewerkt moet worden. Met de apparatuur verandert men echter niet het gedrag (behaviour) bij de medewerkers. Het gedrag kan veranderen door de grote zelfstandigheid die met Het Nieuwe Werken samengaat. Door te sturen op de taken die de medewerker uitvoert, neemt de eigen verantwoordelijkheid toe. Door de medewerkers al in een vroeg stadium van het veranderingsproces zelfstandiger te laten werken, zal het gevoel van verantwoordelijkheid geleidelijk toenemen en worden de medewerkers klaargestoomd voor Het Nieuwe Werken.

Digitaal leren werken

Het Nieuwe Werken betekent in veel gevallen dat de werkprocessen anders georganiseerd worden. Digitalisering van de papierstromen is een effectieve manier om te beginnen met Het Nieuwe Werken. Papierloos werken kan, maar vereist wel aanpassing van de medewerker. Digitaal werken is te leren. Het gaat in de praktijk erom dat de mensen weten hoe zij handiger om kunnen gaan met een (tablet) computer. Zo is het bijvoorbeeld zinloos om Pdfjes te printen, als men over een tablet beschikt.

In veel bedrijven wordt te weinig aandacht geschonken aan het trainen van medewerkers. Door tijd en geld te investeren kunnen medewerkers leren om anders te werken.

Geen arbeidsvitaminen

Een ambtenaar bij een ministerie waar Het Nieuwe Werken deels is geïntroduceerd, reageerde gevat nadat hij op een afdeling met flexplekken een kijkje was gaan nemen. Het viel hem op dat het erg stil was in de zaal en deze medewerker zei:

Het is net alsof je de stiltecoupe van de trein binnenloopt.

Het Nieuwe Werken in open ruimte betekent dat medewerkers meer rekening met elkaar moeten houden. Niet luidruchtig praten en overleggen, hoort daarbij. Dat het daardoor erg stil kan zijn, kan een voordeel zijn. Anderen menen juist dat in kantoortuinen het gepraat van collega’s te veel afleidt van het werken. Of het stil of minder stil is, hangt af van de afdeling en de mensen die met elkaar werken. Radio’s en muziek zijn vanzelfsprekend uit den bozen, dus geen verplichte arbeidsvitaminen voor de collega’s. Wie muziek wil luisteren, zet een koptelefoon op of doet oortjes in.

Wennen aan telefonerende collega’s

Een veelgehoorde klacht in situaties waar veel medewerkers bij elkaar zitten, is overlast van telefonerende collega’s. Korte gesprekken zijn in de regel geen probleem. Voor lange of privé-gesprekken kan de beller zich afzonderen. De oplossing is een telefoonkamertje. In een dergelijk kamertje staat slechts één stoel en tafel. Het is niet de bedoeling dat in die kamer wordt gewerkt of met meerdere personen wordt vergaderd. De kamer is toegankelijk voor de medewerker die ongestoord (voor zichzelf en voor zijn omgeving) gaat bellen of telefonisch vergaderd.

Wisselen van plek

Sowieso doen medewerkers er verstandig aan om het belangrijke (telefoon-) gesprekken niet achter de flexplek te verrichten, maar op een andere plaats. Dit is ook de kern van Het Nieuwe Werken; de werknemer voert zijn taak uit in een werkruimte die daar voor geschikt is.

Bijgewerkt op 31 augustus 2015
Foto: Unsplash/Nick Karvounis