AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken
AndersSamenwerken.nl is een website
over nieuwe werkconcepten inclusief
openhartige interviews met professionals
die de voordelen en uitdagingen delen
over efficiënt en slimmer samenwerken.
Jan Willem van Capelleveen
Home  |   Over  |   In de media  |   Copyright  |   Contact  |   Ebook  |   Nieuwsbrief
De Semco-stijl #hnw #anderssamenwerken

'Semco in de polder' verandert je visie op leidinggeven

Om je organisatie efficiënter en met meer plezier te laten werken, zul je moeten loslaten. Allard Droste legt in het boek 'Semco in de polder' uit hoe je meer vrijheid en verantwoordelijkheid geeft aan het personeel.

Ben jij een manager die vanaf papier of achter de laptop stuurt? Zo ja, dan leef je niet in het heden, maar ben je bezig met de cijfers en feiten uit het verleden. Een harde conclusie, maar ondernemer Allard Droste meent dat het anders kan.

Gezamenlijke droom van de medeondernemers

De meeste bedrijven kennen een lineaire leiderschapsstijl; een hiërarchisch ingerichte organisatie waar oude waarden en normen gelden. In het boek ‘Semco in de polder’ beschrijft Allard Droste dat een bedrijf zonder afdelingen, managers, beoordelingsgesprekken, autoristatieschema’s of werktijden kan. Aan de basis van het succes staat een gezamenlijke droom waar alle medewerkers als medeondernemers achter moeten staan.

Wat is Semco?

Ricardo Semler schrijft in het boek De Semco-stijl – Het inspirerende verhaal van de meest opzienbarende werkplek ter wereld - dat het tijd is om onze bedrijven en ons leven op een andere manier te organiseren. Het boek gaat over werk en hoe dat ten goede veranderd kan worden. De Semco-stijl is een methode die menselijker is, meer uitgaat van vertrouwen, een methode die productiever, enerverender en in alle opzichten verrijkend is. Lees mijn recensie om meer te weten over dit werkconcept.

Vertrouwen en verantwoordelijkheid

Het personeel moet in de filosofie van de schrijver een andere rol krijgen. Laat de medewerkers niet alleen naar het werk komen omdat ze daar salaris voor ontvangen. Maak van je medewerkers medeondernemers. Dit kan in 3 stappen: geef vertrouwen, geef verantwoordelijkheid en faciliteer. De principes kennen we onder andere van ‘Semco-stijl’ en ‘Reinventing Organizations’. Het zijn geen theorieën, want Droste verhaalt in het boek ‘Semco in de Polder’ over zijn ervaringen. Het zijn ‘lessons learned’ gedurende vele jaren van experimenten in zijn metaalbewerkingsbedrijf Aldowa. De omzet van Aldowa steeg met 15 procent en is in 10 jaar vervijfvoudigd.

Veranderen in kleine stapjes

Veranderingen of koerswijzigingen zijn belangrijk om een bedrijf vooruit te helpen. Lastig is dat ieder mens a priori tegen veranderingen is, volgens Allard Droste. Grote stappen, gauw thuis is niet het spreekwoord dat de auteur aanspreekt. Veranderingen ineens doorvoeren zijn risicovol, kosten te veel tijd energie, duren vaak lang voor de eerste resultaten zichtbaar zijn en zijn te intern gefocust. Veranderen is een kwestie van doen. Zet de eerste stap. Niets doen is geen optie, maar stapsgewijs veranderen is goud.

Hoe dan?

Medewerkers krijgen de vrijheid om alles te doen wat nodig is. Van inkoop, tot de keuze van het productieteam en de machines. Medewerkers willen graag in een succesvolle omgeving werken en merken dat ze daar een belangrijke rol in vervullen. Iedereen heeft immers zijn trots. De trots die met vertrouwen is gekregen, zet zich om in een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Toppers, Goeden en Klagers

De auteur verdeeld het personeel in een aantal categorieën. De toppers, ongeveer 10 procent van het personeelsbestand, zijn de mensen die altijd meewerken, nooit zeuren en vol met energie zitten. De goeden zijn mensen die prima werk afleveren en nauwelijks voor problemen zorgen. Deze groep is 80 procent van de het personeel. De overige 10 procent zijn de klagers. De klagers presteren vaak ondermaats en zijn deels incompetent.

De toppers en goeden verdienen de aandacht. De klagers moet je niet belonen met te veel aandacht. Volgens de schrijver loont het niet om de klagers weg te sturen of over te halen. Besteed hooguit 20% van de tijd aan de klagers, omdat je ze geen podium moet geven. Er is veel durf en doorzettingsvermogen nodig om de klagers, die hardnekkig zijn, te negeren en je aandacht te verleggen op de positief ingestelde medewerkers.

Visie op leidinggeven

Ik geloof ook in zelfsturende teams. Traditionele hiërarchische organisaties belemmeren veranderingen en verbeteringen. In veel organisaties sterven goede ideeën in de vergaderruimte van het managementteam. Micro-managers menen het altijd beter te weten en verstommen de meningen van de medewerkers. Allard Droste maakt in het boek duidelijk dat het echt anders kan. De managementstijl, inzichten en advies in het boek zijn niet helemaal nieuw, maar Droste inspireert.

De cover van het boek ‘Semco in de polder’ moet een sticker krijgen met de waarschuwing ‘Dit boek verandert je visie op leidinggeven’.

Koop bij bol.com

Gepubliceerd op 31 maart 2017